Ein junger Filmemacher begibt sich auf die Suche nach dem ersten Film, der 1953 in Guinea gedreht wurde: Mouramani von Mamadou Touré. Auf seiner Tour spürt Thierno Souleymane Diallo Kinos oder deren Überbleibseln nach, die den Glanz jener Jahre erahnen lassen. Er befragt ehemalige Kinobesitzer und Vorführer, Journalisten und Filmemacher. Unterwegs ist er allein – barfuß, mit Videokamera, Mikrofon und Kopfhörern. Diese One-Man-Band ist schon für sich genommen ein starkes Symbol für die Situation des Kinos in Guinea. Im Laufe der Reise wird immer ungewisser, ob je einer Mouramani wirklich gesehen hat, und so macht sich der Barfuß-Regisseur auf ins Mekka des afrikanischen Films – in die legendären Archive von Paris … DOKUMENTARFILM
Un jeune cinéaste se lance à la recherche du premier film tourné en Guinée en 1953 : Mouramani, de Mamadou Touré. La quête de Thierno Souleymane Diallo le conduira dans d’anciens cinémas dont les vestiges laissent imaginer la splendeur de cette période. Il interroge d’anciens exploitants de salles de cinéma ainsi que des projectionnistes, des journalistes et des réalisateurs. Il voyage seul, pieds nus, équipé d’une caméra, d’un micro et d’un casque audio. Cet homme-orchestre est à lui seul un symbole de la situation du cinéma en Guinée. Au fil du voyage, il devient de plus en plus incertain que quelqu’un ait jamais réellement vu Mouramani. Le réalisateur aux pieds nus décide alors de se rendre à la Mecque du cinéma africain : les légendaires Archives de Paris… DOCUMENTAIRE
TÜ: Atelier
Do 02 | 22.15
S: Linden-Museum
So 05 | 18.00 | Gast
TÜ: Museum 2
Mo 06 | 17.45 | Gast
Wählen Sie den passenden Termin aus, die Anzahl und die Art der Karten, geben Sie Ihren Namen und Ihre E-Mail Adresse an, dann klicken Sie auf Ticket reservieren.
Frankreich, Senegal, Guinea, Saudi-Arabien 2023
82 Min. | OmeU
Regie & Buch Thierno Souleymane Diallo
Thierno Souleymane Diallo wurde 1983 in Guinea geboren. Nach einem Studium an der Kunsthochschule ISAG im guineischen Dubréka studierte er ab 2012 Dokumentarfilm in Niger und Senegal. Sein erster abendfüllender Film Au cimetière de la pellicule feierte Weltpremiere bei der Berlinale 2023.
mit Thierno Souleymane Diallo und anderen
Kamera Leïla Chaïbi, Thierno Souleymane Diallo
Schnitt Aurélie Jourdan, Marianne Haroche
Ton Ophélie Boully, Jean-Marie Salque, Brice Kartmann
Musik Dominique Peter
Produzent*innen Maud Martin, Jean-Pierre Lagrange, Marie-Louise Sarr, Alpha Amadou Diouldé Diallo
Produktion L’image d’après, JPL Productions, Lagune Productions, Le Grenier des ombres
Filmographie
2018 Nô Mëtî Sîfâdhe (Kurzfilm)
2015 Un homme pour ma famille (Kurzfilm)
2014 Voyage vers l’espoir (Kurzfilm)
Weltvertrieb
Reservoir Docs
www.reservoirdocs.net
Cookie | Dauer | Beschreibung |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category . |
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
CookieLawInfoConsent | 1 year | Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie. |
elementor | never | This cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time. |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Cookie | Dauer | Beschreibung |
---|---|---|
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data. |
vuid | 2 years | Vimeo installs this cookie to collect tracking information by setting a unique ID to embed videos to the website. |
Cookie | Dauer | Beschreibung |
---|---|---|
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt.innertube::nextId | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
yt.innertube::requests | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
Wie hat Ihnen der Film gefallen? Bitte bewerten Sie ihn mit Noten von 1 (sehr gut) bis 6 (schlecht)
Que pensez-vous du film?
1 = excellent – 6 = très mauvais
Wir verlosen unter allen Teilnehmern während der
Preisverleihung:
– 3 x 1 Sechserblock für die Französischen Filmtage 2023,
gültig in den Festivalkinos in Tübingen,
Rottenburg und Reutlingen.