Eine der größten Leistungen von Lillian Gish: Letty Mason, ein naives und behütetes Mädchen aus Virginia, reist in die windgepeitschte texanische Prärie. Auf der staubigen Ranch ihres Cousins kümmert sie sich um seine drei Kinder. Seine Frau ist eifersüchtig und Letty weiß nicht wohin, wohin mit sich. Sie ist verzweifelt und heiratet notgedrungen Lige, einen ungehobelten, rauen Cowboy. Es ist Nacht und ein Sturm tobt, als sie von einem verheirateten Bekannten verfolgt, vergewaltigt und an den Rand des Wahnsinns getrieben wird. STUMMFILM
»Es sagt sich so leicht, dass eine Schauspielerin ihrer Zeit voraus war. Aber Lillian Gish war es wirklich. Sie war nicht nur der erste große Star des Kinos, sie war dessen erste nuancierte Darstellerin.« Deutschlandfunk
L’une des plus grandes performances de Lillian Gish : Letty Mason, une jeune fille naïve et préservée de Virginie, traverse les prairies texanes battues par les vents. Dans le ranch poussiéreux de son cousin, elle s‘occupe des trois enfants de ce dernier. L’épouse est jalouse, Letty ne sait plus où aller, elle est désespérée et se marie par nécessité avec Lige, un cow-boy rude et grossier. C’est la nuit et une tempête éclate lorsqu’elle est poursuivie, violée et poussée au bord de la folie par un homme marié de sa connaissance. FILM MUET
« Il est facile de dire qu’une actrice est en avance sur son temps. Mais Lillian Gish l’était vraiment. Elle n’était pas seulement la première grande star du cinéma, elle en était la première actrice nuancée. » Deutschlandfunk
Sa 05 / 20.00 / TÜ: Sparkassen Carré
Wählen Sie den passenden Termin aus, die Anzahl und die Art der Karten, geben Sie Ihren Namen und Ihre E-Mail Adresse an, dann klicken Sie auf Ticket reservieren.
USA 1928
95 Min. | Stummfilm
Regie Victor Sjöström
Victor David Sjöström war ein schwedischer Regisseur, Drehbuchautor, Filmproduzent und Schauspieler. Er arbeitete als einflussreicher Stummfilmregisseur zunächst in Schweden, dann später in Hollywood. Mit Filmdramen wie Der Fuhrmann des Todes oder Der Wind erlangte er filmhistorische Bedeutung.
Buch
Frances Marion
mit Lillian Gish, Lars Hanson, Montagu Love
Kamera John Arnold
Schnitt Conrad A. Nervig
Ton & Musik Joachim Fritz, Lukas Velasques
Beratung Sherry Fichtner
Produzent*in Irving Thalberg
Produktion Metro-Goldwyn-Mayer
Filmographie (selektiv)
1931 Vater und Sohn
1921 Der Fuhrmann des Todes
1917 Terje Vigen
Weltvertrieb
Metro-Goldwyn-Mayer
www.mgm.com
Cookie | Dauer | Beschreibung |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category . |
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
CookieLawInfoConsent | 1 year | Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie. |
elementor | never | This cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time. |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Cookie | Dauer | Beschreibung |
---|---|---|
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data. |
vuid | 2 years | Vimeo installs this cookie to collect tracking information by setting a unique ID to embed videos to the website. |
Cookie | Dauer | Beschreibung |
---|---|---|
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt.innertube::nextId | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
yt.innertube::requests | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
Wie hat Ihnen der Film gefallen? Bitte bewerten Sie ihn mit Noten von 1 (sehr gut) bis 6 (schlecht)
Que pensez-vous du film?
1 = excellent – 6 = très mauvais
Wir verlosen unter allen Teilnehmern während der
Preisverleihung:
– 3 x 1 Sechserblock für die Französischen Filmtage 2023,
gültig in den Festivalkinos in Tübingen,
Rottenburg und Reutlingen.